Betallösningar online

För att du som e-handlare ska kunna ta betalt online behöver du ordna med en betallösning. Det finns några viktiga saker du bör ha i åtanke när du ska välja betallösning.

Först ska vi reda ut några begrepp:

  • Betalsätt är olika metoder för betalning, t.ex. kort och fakturabetalning
  • Betalleverantör är ett företag som erbjuder andra företag betalsätt
  • Betallösningar är ett samlingsnamn för betalsätt och paket som betalleverantörer erbjuder.

Betalsätt

Vilka betalsätt du ska erbjuda dina kunder beror på hur de är vana vid att betala. Det kan vara bra att kolla vilka betalsätt dina konkurrenter erbjuder. I Sverige föredrar många företag att handla mot faktura medan kortbetalning är ett vanligare betalsätt för privatpersoner. Är köpesumman av högre belopp kan det vara en god idé att dessutom erbjuda möjlighet till delbetalning.

Exempel på betalsätt online:

  • Kortbetalning
  • Fakturabetalning
  • Delbetalning
  • Direktbetalning

Vill du erbjuda kortbetalningar behöver du två saker som heter kortinlösen och betalväxel. Vissa betalleverantörer tillhandahåller endast betalväxel (då vänder man sig till banken för kortinlösen) medan andra tillhandahåller båda.

  • Betalväxel är den tekniska plattform som möjliggör för att kunna ta emot betalningar på nätet och ser till att bland annat förmedla kundens kortuppgifter på ett säkert sätt till kortinlösaren.
  • Kortinlösen kontrollerar om kortet är giltigt, att det finns täckning på kundens konto samt överför betalningen från kundens konto till webbutiken.

Det är oftast administrativt mer praktiskt för dig om betalleverantören erbjuder båda dessa i en helhetslösning.

Behåll kunder genom en trygg och smidig betalning

Om du har fått en kund hela vägen till kassan i din webbshop vill du verkligen att det ska vara enkelt att slutföra köpet. Välkända leverantörer av betallösningar skapar trygghet. Samma sak med en snygg och smidig utcheckning, att erbjuda flera betalsätt likaså. Om man inte har plånboken på sig är det smidigt att kunna betala mot faktura eller exempelvis Swish.

Det är viktigt att göra det enkelt för köparen att handla så att man inte tappar kunder i onödan. Vissa gillar att ha sina kortuppgifter sparade, vissa vill kunna veta var i köpprocessen man befinner sig (hur många steg man har kommit och vilka som är kvar tills köpet är slutfört) och andra vill ha möjligheten till snabb utcheckning. Se till att göra det så smidigt som möjligt!

Pris

Det finns tre typer av kostnader du behöver hålla koll på vid val av betallösning. Det är startavgift, månadsavgift och transaktionsavgift. Ingen betalleverantör kommer att ligga lägst i samtliga kategorier.

En bra regel att ha som ny företagare är undvika att dra på sig fasta kostnader. Du bör också vara rädd om din likviditet och inte betala höga startavgifter i onödan. Till en början är det därför oftast bäst att välja en lösning som är prestationsbaserad, det vill säga att det kan löna sig att betala en lite högre transaktionsavgift om man undviker att betala en fast månadsavgift. Detta gör att du inte behöver betala något när det inte har sålts några produkter. Det är först när du omsätter större summor och har många transaktioner som det kan vara värt att byta modell. Hemköp och ICA har exempelvis hundratusentals transaktioner varje dag och har antagligen en ganska hög fast månadsavgift medan transaktionsavgiften är låg.

Bindningstid

Betalleverantörer som endast har transaktionsavgifter har normalt ingen bindningstid – det tjänar ingenting till då de ändå inte tjänar några pengar om du inte använder tjänsten.

Utbetalningstid

En relevant fråga är: Hur lång tid tar det från att en kund betalar för ett köp tills pengarna landar på ditt konto? Anledningen till att det ens finns en utbetalningstid är att betalleverantören vill säkerställa att betalningen har gått igenom och att allt har gått rätt till innan de betalar vidare till dig.

Din hemlighet till framgång. Prenumerera på våra nyheter!


Mer läsning